Τέσσερις σημαντικές εμπειρίες από ένα Mindfulness Retreat

photo by Maria Nikolaidou

Η Michelle Langer – πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια Wellbeing, τηλεοπτική παραγωγός και μαμά – μοιράζεται μέσα από αυτό το κείμενο τις σκέψεις της αλλά και τέσσερις σημαντικές εμπειρίες που βίωσε κατά το πρώτο Mindfulness Retreat που συμμετείχε.

H συμμετοχή μας σ’ ένα mindfulness retreat, έχει σκοπό να αναπτύξουμε περισσότερο την ικανότητα μας για ενσυνειδητότητα ή αλλιώς, το να ερχόμαστε στην θέση του παρατηρητή. Μία τυπική ημέρα ενός retreat περιλαμβάνει διαλογισμό, ασκήσεις yoga, περιπάτους στην φύση και ομιλίες. Εστιάζοντας κυρίως στις αισθήσεις μας, δημιουργούμε σταδιακά μια “απόσταση” από τις σκέψεις, αρχίζουμε σταδιακά να διακρίνουμε “αυτόν” που παρατηρεί το νου ή το “είμαι” πίσω από το “σκέφτομαι”.  Αν και είναι δύσκολο να το περιγράψει κανείς με λέξεις, είναι μία εμπειρία πραγματικά απελευθερωτική. 

Την τρίτη ημέρα του πενθήμερου retreat που συμμετείχα, αναρωτήθηκα: “Γιατί το κάνω αυτό;”  Η ιδέα της ακινησίας για μεγάλο χρονικό διάστημα μέσα στην διάρκεια της ημέρας, δοκίμαζε την υπομονή μου. Ανησυχούσα ότι το μυαλό μου θα παρέμενε σταθερό και εστιασμένο μόνο για μερικές στιγμές, εωσότου εμφανιστούν οι πρώτες σκέψεις που θα σχολίαζαν το γεγονός, ότι το μυαλό μου, δεν είναι ακίνητο! Γιατί λοιπόν αποφάσισα να συμμετάσχω; Ίσως επιθυμούσα να νιώσω την εμπειρία του διαλογισμού χωρίς περισπασμούς και να δυναμώσω την πρακτική μου σε ένα βαθύτερο επίπεδο. Το να συμμετάσχω σε ένα retreat, μου δημιουργούσε επίσης αρχικά ανησυχίες και απορίες που αφορούσαν στους άλλους συμμετέχοντες, στους “δασκάλους” και το αν η σιωπή θα ήταν εκνευριστική ή και κουραστική…

Τελικά, όχι μόνο δεν επαληθεύτηκαν οι φόβοι μου αλλά αντίθετα, αποκόμισα σημαντικές εμπειρίες, τέσσερις από τις οποίες  θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας:

1. Οι Πιο Βαθυστόχαστες Σκέψεις, Είναι Και Οι Πιο Χαμηλόφωνες

Κάνοντας αποσύνδεση και μένοντας για κάποιο διάστημα σε σιωπή, εμπνεύστηκα τρόπους για να είμαι καλύτερη δασκάλα, μητέρα, σύζυγος, ακόμα και το πώς θα αναπτύξω την επιχείρησή μου. Αλήθεια, πού βρίσκεται ο χρόνος που χρειάζονται οι πιο βαθιές σου σκέψεις ν’ αναδυθούν όταν  γεμίζεις ασφυκτικά κάθε στιγμή της ζωής σου; Ακόμα και εγώ, που κάνω διαλογισμό δύο φορές την ημέρα και που θα έπρεπε ήδη να το γνωρίζω, έχω την τάση να παραφορτώνω τις υπόλοιπες 23 ώρες της ημέρας μου. Πόσο λάθος! Όλοι έχουμε ανάγκη από μία μεγαλύτερης διάρκειας παύση από την καθημερινή ρουτίνα μας και ο πιο εύκολος τρόπος, είναι να αφιερώσουμε κάποιες μέρες το χρόνο για να αποσυνδεθούμε και να επαναφέρουμε εσωτερική ηρεμία και ισορροπία.

2. Γευματίζοντας Ενσυνείδητα, Το Φαγητό Είναι Πιο Νόστιμο

Φυσικά, δεν μιλάμε (μόνο) για τον τρόπο παρασκευής ενός γεύματος. Το να τρως με συνειδητότητα, μοιάζει με το πρώτο γεύμα που έχεις μετά από περίοδο νηστείας! Όταν τρως χωρίς περισπασμούς (emails, facebook ή τηλεόραση) οι γεύσεις γίνονται πιο έντονες και πλούσιες ενώ ο νους αναγνωρίζει έγκαιρα το μήνυμα του σώματος ότι έχεις χορτάσει, γλιτώνοντας έτσι την υπερφαγία. 

3. Η Αποσύνδεση Από Την τεχνολογία, Είναι Απελευθερωτική

Το παραδέχομαι ότι εν μέρει υποκρίνομαι και εξηγούμαι:  Ενώ διδάσκω την χαρά της ακινησίας στους άλλους, συχνά στην καθημερινότητά μου, βρίσκομαι κολλημένη στο τηλέφωνό. Ενώ προχωρώ προς το σταθμό του μετρό, θα τηλεφωνήσω στην μητέρα μου και θα συνεχίσω να μιλάω ενώσω προχωρώ ή βρίσκομαι ήδη μέσα στο τρένο…Μια μελέτη που έγινε το 2016έδειξε ότι κατά μέσο όρο αγγίζουμε το κινητό μας 2,617 φορές την ημέρα. Σκέψου το λίγο, είναι απλά τρομακτικό. Είμαστε μία γενιά που έχει εθιστεί στην ντοπαμίνη που εκκρίνεται κάθε φορά που ψάχνουμε οποιαδήποτε πληροφορία ή αλληλοεπιδρούμε στο διαδίκτυο.  Όταν αποφασίσεις, κυριολεκτικά και μεταφορικά, να αποσυνδέεσαι, μετακινώντας τον διακόπτη της τεχνολογίας στο off, θα αρχίσεις να απολαμβάνεις τις απλές καθημερινές στιγμές της ζωής περισσότερο όπως το να επικοινωνείς με τους ανθρώπους γύρω σου ή να χαίρεσαι τη φύση.

4. Η Φύση, Είναι Το Πιο Φυσικό Ηρεμιστικό

Σε αντίθεση με τον άνθρωπο, η φύση δεν παίζει διαφορετικούς ρόλους.  Δεν προσπαθεί να είναι κάτι άλλο από αυτό που είναι. Τα σπουργίτια δεν προσπαθούν να γίνουν κύκνοι, τα δέντρα δεν προσπαθούν να φυτρώσουν προς τα κάτω. Αν παρατηρήσεις τον τρόπο που η φύση εργάζεται τριγύρω σου και αισθανθείς ότι είσαι κομμάτι της, τότε θα αναδυθεί και η διαίσθησή για το τί είναι σωστό για εσένα. Η επαφή με την φύση βοηθά στην συνειδητοποίηση του ποιος πραγματικά είσαι και του τί προσπαθείς να πετύχεις. Συντονίσου στις αισθήσεις σου, άκου το κελάηδισμα των πουλιών, μύρισε τα λουλούδια, γεύσου φυσική τροφή. Δεν χρειάζεται πολύς χρόνος για να σου αποκαλυφθεί η ηρεμία που έχει κυριολεκτικά θαφτεί κάτω από την ταχύτητα και την τεχνολογία που προκαλεί συνεχείς ιλιγγιώδεις στροφές στην σκέψη, και στην ζωή σου. 

Και αν ίσως οι παραπάνω σκέψεις να ακούγονται κάπως “ασύνδετες”, αναδύθηκαν όμως μέσα από αυτή την μοναδική εμπειρία διακοπής της καθημερινής ρουτίνας και μέσα από την ευκαιρία να επανασυνδεθώ σαν σύνολο και να παρατηρήσω. Ελπίζω κάποιες από αυτές τις συνειδητοποιήσεις να γίνουν κτήμα μου και τις μοιράζομαι με την ευχή, να ανοίξω και τον δικό σας ορίζοντά σε αυτό που ο Deepak Chopra χαρακτηριστικά κάποτε είπε: “Καταμεσής της κίνησης και του χάους, μάθε να διατηρείς την ακινησία μέσα σου.”

Επιστημονικός Σύμβουλος: Βασίλης Θ. Ξυπολιάς, Εκπαιδευτής Mindfulness & MBSR, CFM/UMASS

Τέσσερις σημαντικές εμπειρίες από ένα Mindfulness Retreat
5 (100%) 1 vote

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *