Δάσκαλε πού είπαμε ότι δίδασκες;

Ποιος θα μου το έλεγε ότι στα 40 μου θα ξανακαθόμουν στα θρανία; Τώρα που το σκέφτομαι, μου το έλεγα πάντοτε εγώ. Για κάποιο λόγο μιλώντας για τον εαυτό μου, είτε σε φίλους είτε σε μελλοντικούς εργοδότες, πάντα κότσαρα το ότι ‘μου αρέσει να μαθαίνω συνεχώς καινούργια πράγματα’. Καλή αρχή αυτή.
Βέβαια άλλο η μάθηση πάνω στη δουλειά, ή η μάθηση στα πλαίσια προσωπικών ενδιαφερόντων, και άλλο η θεσμοθετημένη μάθηση/εκπαίδευση. Αλλά και γι’ αυτήν είχα να πω: έχοντας μπει στην αγορά εργασίας αμέσως μετά από τις μεταλυκειακές μου σπουδές, είχα πάντα στα σχέδιά μου (που μέχρι και σήμερα μοιάζουν πολύ με όνειρα) να κάνω ένα μεταπτυχιακό σε ένα αντικείμενο που με ενδιαφέρει.
Αλλά όταν έκανα το βήμα να ζητήσω πληροφορίες από ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα κατάλαβα ότι με χωρίζει από το στόχο μου το στεγανό ‘δεν δεχόμαστε σπουδαστές χωρίς αναγνωρισμένο πανεπιστημιακό τίτλο’. Μα εμένα οι φίλοι μου που έχουν κάνει μεταπτυχιακά και διδακτορικά στο εξωτερικό με διαβεβαίωναν ότι οι ‘ώριμοι’ (τι ωραίος όρος!) σπουδαστές μπορούν να γίνουν δεκτοί με βάση την επαγγελματική προϋπηρεσία τους! Όχι. Εμείς είμαστε στρατιωτικοί και τα λέμε τσεκουράτα, που είπε κι ο Ξενίδης. Κώλυμα, ή κόλλημα;
Πανεπιστημιακός τίτλος λοιπόν. Δηλαδή να τρία χρόνια στην καλύτερη περίπτωση. Και δηλαδή οι σπουδές που έκανα ως τώρα δεν μετράνε καθόλου; Κι όμως μετράνε! Ωραίο πράμα αυτό το ‘credit transfer’ και το ‘accreditation of prior learning’: σημαίνει ότι ακόμα και ένα μάθημα να έχεις ολοκληρώσει σε κάποιον κύκλο σπουδών, μπορεί να αναγνωριστεί η γνώση που πήρες στα πλαίσια ενός νέου κύκλου σπουδών, ακόμα και σε άλλο ιδιωτικό (το τονίζω) εκπαιδευτικό ίδρυμα. Σε συναφές αντικείμενο λέμε πάντα, έτσι; Πράκτορας σπούδασα, δεν σπούδασα μοδίστρα, για να θυμηθούμε και το Θου-Βου μας.

Και να που για άλλα θρανία πήγαινα και σε άλλα βρέθηκα. Με έναν έξτρα χρόνο σπουδών στον τομέα μου θα πάρω τον πολυπόθητο τίτλο (fingers crossed, wish me luck κλπ, που λένε και οι Άγγλοι). Κι αυτό θα μου ξεκλειδώσει την πιθανότητα ενός μεταπτυχιακού. Ρε λες να το πάω σερί και για διδακτορικό μετά; Όρεξη να’ χεις. Μπορεί να το έχω λίγο εξιδανικευμένο στο μυαλό μου το θέμα ‘σπουδές’, αλλά έχω κι αυτό το ένστικτο που τρέφω από παλιά, ότι η μάθηση με κρατάει ζωντανή.
Και όντως, παρά το άγχος που μου δημιουργεί η επιστροφή στα θρανία (και μάλιστα σε πιο απαιτητικά θρανία, με εργασίες, έρευνα, βιβλιογραφικές ανασκοπήσεις, διεθνή συγγράμματα, ακαδημαϊκή γραφή, και όλα αυτά πλέον παράλληλα με την επαγγελματική μου απασχόληση), για να το πω πολύ απλά, γουστάρω! Διακατέχομαι από αυτό που ο Houellebecq είχε πολύ έξυπνα περιγράψει ως τον ιδανικό συνδυασμό αναγνώρισης και ανακάλυψης: με κολακεύει το ότι καταλαβαίνω τα βαθύτερα νοήματα πίσω αυτά που διδάσκομαι, ενώ ταυτόχρονα ενθουσιάζομαι με το πόσα καινούργια πράγματα μαθαίνω. Και μια και πιάσαμε τα βαρύγδουπα, ας μνημονεύσω και το εξαιρετικό απόφθεγμα του Boorstin ότι η εκπαίδευση έχει να κάνει με το να μαθαίνεις αυτά που ούτε καν ήξερες ότι δεν ήξερες. Εξαιρετικό.
Μακάρι όλοι οι άνθρωποι να έχουν πάντα ευκαιρίες να εξελίσσουν τις γνώσεις τους. Θέλει το κυνήγι του, θέλει και λίγη τύχη, έχει και δουλειά το όλο θέμα της συνεχιζόμενης κατάρτισης, αλλά αν το κάνεις για τους σωστούς λόγους, κρύβει και πολλές απρόσμενες ανταμοιβές. Από τότε που ξεκίνησα αυτή τη νέα φάση σπουδών ανακαλύπτω ταλέντα που δεν ήξερα ότι είχα. Διαβάζω για θέματα που πάντα με ενδιέφεραν αλλά ποτέ δεν έβρισκα το χρόνο που έπρεπε να τους αφιερώσω. Μου κατεβαίνουν περισσότερες γόνιμες ιδέες σχετικά με το μέλλον. Και όλα αυτά με κάνουν (εμένα, τη ρεαλίστρια που ζει εδώ και χρόνια στη σκιά μιας απογοήτευσης για το που πάει ο κόσμος μας) να ελπίζω ότι τα καλύτερα έρχονται. Ε, δεν είναι αυτό από μόνο του λόγος να ξανακάτσεις στα θρανία; Αλλά να, λέω μήπως, εσείς κύριοι που κανονίζετε τα τις εκπαίδευσης και διαχωρίζετε τα της ιδιωτικής και δημόσιας τριτοβάθμιας ν’ ανοίγατε λίγο τους ορίζοντές σας; Ευρώπη είμαστε, τί; Όχι;

Δάσκαλε πού είπαμε ότι δίδασκες;
Rate this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *